28.5.2004 00.00
Lehdistötiedotteet

Fingridin uusi suurmuuntaja kuljetetaan maanantaina 31.5. erikoismaantiekuljetuksena Vaaralasta Pirttikoskelle

Suomen päävoimansiirtoverkosta l. kantaverkosta vastaava Fingrid Oyj uusii parhaillaan Rovaniemen maalaiskunnassa sijaitsevaa Pirttikosken muuntoasemaa. Asema saa järeän täydennyksen maanantaina 31.5, kun sinne kuljetetaan uusi suurmuuntaja. Kuljetuskalustoineen lähes 380 tonnia painavan muuntajan kuljetus aiheuttaa reitin varrella erityisjärjestelyjä liikenteessä.

Pirttikosken muuntoaseman muutostyön yhteydessä uusitaan mm. vanha 400 kilovoltin (kV) kytkinlaitos ja 400/220 kV verkkomuuntaja. Muutostyön avulla varmistetaan Lapin sähkönsiirtoa. Uusimistyö valmistuu heinäkuussa.

Uusi muuntaja on matkannut jo Saksan Nurnbergistä Siemens Oy:n tehtaalta Rotterdamin kautta Porin Mäntyluotoon, jossa se on siirretty laivasta rautiekuljetukseen. Mäntyluodosta kuljetus tulee rautateitse sunnuntai-iltana Rovaniemen maalaiskunnan Vaaralaan. Muuntajalla on pituutta 12, leveyttä 4 ja korkeutta 4,5 metriä. Painoa laitteella on kuljetuskalustoineen liki 380 tonnia.

Erikoiskuljetuksen hoitaa Kuljetusneliö Oy.

Muuntaja siirretään Vaaralasta Pirttikoskelle maantiekuljetuksena maanantaina 31.5. Kemijoen pohjoispuolella kulkevaa tietä pitkin. Noin klo 9 käynnistyväksi suunniteltu erikoiskuljetus aiheuttaa edellä mainitun reitin varrella lyhyitä muun liikenteen katkoksia, koska kuljetusajoneuvo ajaa matkan keskimäärin kävelyvauhtia.

Projektipäällikkö Jarmo Naumanen, 030 395 5273 tai 040 519 5061, Fingrid Oyj
Timo Riiho, 0400 631 677, Kuljetusneliö Oy