14.1.2002 00.00

Fingrid varmentaa Outokummun Harjavallan tehtaan sähkön saantia

Valtakunnan päävoimansiirtoverkosta l. kantaverkosta vastaava Fingrid Oyj on aloittanut alumiinisten voimajohtopylväiden vaihdon teräksisiin Kukkolankoskella ja Keminmaalla. Parhaillaan ovat käynnissä perustustyöt. Yhteensä noin 11 miljoonaa euroa maksavan vaihtotyön ensimmäinen osuus saadaan päätökseen ensi vuoden maaliskuun loppuun mennessä.

Alumiinipylväät vaihdetaan, koska joissakin 400 kV alumiinisissa pylväissä on havaittu materiaalivikoja. Kaikki pylväät vaihdetaan välillä Kukkolankoski - Keminmaa - Pikkarala (Oulu) - Vuolijoki - Alapitkä - Huutokoski (Varkaus). Tulevan talven aikana vaihdetaan Kukkolankosken ja Yli-Iin välillä olevat pylväät. Risteämissä olevat alumiinipylväät on jo aiemmin vaihdettu teräksisiin.

Uudet pylväät pystytetään niin lähelle vanhoja pylväitä kuin se rakennusteknisesti on mahdollista. Kooltaan ja ulkonäöltään uudet pylväät muistuttavat entisiä.

Varsinainen pylväiden vaihtotyö alkaa tammikuussa 2003 ja yhteensä 230 pylvästä Svartbystä Yli-Iihin saadaan vaihdetuksi maaliskuun loppuun mennessä. Pylväs-paikkojen siistiminen ja rakennusjälkien korjaaminen jatkuu kuitenkin kesään saakka. Talven 2004 aikana vaihdetaan 319 pylvästä välillä Yli-Ii - Vuolijoki.

Vaihtamistyön urakoi Eltel Networks Oy (entinen Johtotec Oy).

Projektipäällikkö Ritva Laine, 030 395 5134 tai 040 543 3029
Työmaan valvoja Juhani Ahonen, 030 395 5700 tai 040 0281 618