30.10.2002 00.00

Fingrid uusii Pikkaralan kytkinlaitoksen

Suomen päävoimansiirtoverkosta l. kantaverkosta vastaava Fingrid Oyj uusii Oulun lähellä olevan Pikkaralan 400 kilovoltin (kV) kytkinlaitoksen. Uusittu kytkinlaitos otetaan käyttöön keväällä 2004.

Pikkaralan 400/110/20 kV sähköasema sijaitsee pohjois-eteläsuuntaisten siirtoyhteyksien tärkeässä solmupisteessa. Vuonna 1960 valmistuneen kytkinlaitoksen uusiminen lisää kantaverkon siirtokykyä ja poistaa samalla sähkön tuonti- ja vientirajoituksia Ruotsin suuntaan.

Rakentamisprojektiin kuuluu kokonaan uuden 400 kV ulkokytkinlaitoksen rakentaminen siihen liittyvine voimajohtojärjestelyineen, uuden valmomorakennuksen sekä erilaisten järjestelmien uusiminen ja olemassa olevien rakenteiden kunnossapitotyöt. Samalla Fingrid uusii kaksi jännitteensäätöreaktoria.

Yli 7 miljoonaa euroa maksavan uusimistyön pääurakoitsija on Fortum Service Oy.

Uusimistyön suunnittelu on jo käynnistynyt ja alueen raivaustöihin päästään vielä tämän syksyn aikana. Rakennustyöt käynnistyvät ensi keväänä. Kytkinlaitos otetaan käyttöön vaiheittain siten, että kaikki uusitut kentät ovat käytössä huhtikuussa 2004. Vanhan kytkinlaitoksen purkutyö ja kentän tasaustyöt saadaan valmiiksi vuoden 2004 loppuun mennessä. Rakentaminen aiheuttaa alueelle tavanomaista vilkkaampaa rekka- ja työkoneliikennettä.

Projektipäällikkö Risto Ryynänen 030 395 5219, 040 519 5093