25.2.1999 00.00

Sähkön pörssikaupan rajatariffit poistetaan Suomen ja Ruotsin välillä

Fingrid Oyj poistaa sekä pörssi- että muuhun tilapäiskauppaan kohdistuneen rajasiirtomaksun skandinaavisilta siirtoyhteyksiltä 1.3.1999 alkaen. Rajasiirtomaksu Suomeen tuodusta sähköstä on ollut 4 markkaa megawattitunnilta. Ruotsin kantaverkosta vastaava Svenska Kraftnät on ilmoittanut luopuvansa samanaikaisesti rajatariffista Suomen yhteyksillä vain pörssikaupan osalta. Koska vastavuoroisuusperiaate ei vielä täysin toteudu, Fingrid varaa oikeuden tarkistaa myöhemmin päätöstään saatujen kokemusten perusteella.Maaliskuun alusta alkaa myös kaupankäynti EL-EX Sähköpörssi Oy:n uudella ELBAS-tuotteella, joka mahdollistaa kuluvana vuorokautena tehtävän, yksittäisiä tunteja koskevan kaupankäynnin. ELBASin avulla sähkömarkkinaosapuolet voivat tasapainottaa hankintaansa Nord Poolin Elspot-markkinan sulkeutumisen jälkeen aina kahteen tuntiin asti ennen sähkön toimittamista. Käytännössä ELBAS mahdollistaa rajan yli käytävän tilapäiskaupan ilman erillistä sopimista tilapäissiirrosta. ELBAS-tuote on tässä vaiheessa suunnattu suomalaisille ja ruotsalaisille osapuolille. Tavoitteena on, että ELBASin kaupankäyntiä laajennetaan myös norjalaisille ja myöhemmin tanskalaisille. Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Timo Toivonen, 030 395 5250
Myyntipäällikkö Jyrki Uusitalo, 030 395 5181