4.7.1999 00.00

Fingrid uusii Ventusnevan muuntoaseman, työt käynnistyvät keväällä 2000

Suomen sähköjärjestelmän teknisestä toimivuudesta vastaava Fingrid Oyj uusii Kokkolan Hepo-Ventuksessa olevan muuntoasemansa. Muutostyön avulla varmennetaan Kokkolan kaupungin sähkön siirtoa ja myös siirtohäviöt pienenevät. Noin 4,4 miljoonaa euroa (26 miljoonaa markkaa) maksavan muutostyön sai tarjouskilpailun jälkeen Siemens Osakeyhtiö. Urakkasopimus allekirjoitettiin tänään 4.8. Helsingissä.Ventusnevan sähköasemalla tehtävä muutostyö on laaja. Asema-alueelle nousee mm. uusi 110 kilovoltin (kV) kytkinlaitos ja valvomorakennus. Kojeita ja laitteita uusitaan varsin perusteellisesti ja myös aseman vesitys- ja öljyntorjuntajärjestelmiä parannetaan. Osa purettavista rakenteista ja laitteista romutetaan, osaa voidaan käyttää muilla Fingridin muuntoasemilla, joita eri puolilla Suomea on yhteensä 100. Avaimet käteen-periaatteella tehtyyn urakkasopimukseen kuuluvat tavarahankinnat lukuun ottamatta uutta päämuuntajaa ja reaktoria, maansiirto- ja rakennustyöt, asennus- ja purkutyöt sekä aseman koestus ja käyttöönotto. Työt Ventusnevalla käynnistyvät ensi keväänä, asema valmistuu joulukuussa 2000. Lisätietoja:
Projektipäällikkö Patrik Lindblad, Fingrid 030 395 5137 tai 040 5569 160
Hankkeen paikallisvalvoja Kari Palomäki, Fingrid 030 395 5581 tai 040 5195 022