30.9.1998 00.00

Fingridin suurmuuntaja erikoiskuljetuksena Korialta Alapitkään

Suomen Kantaverkko Oyj:n (Fingrid) Korian muuntoasemalla käytössä ollut suurmuuntaja siirretään erikoiskuljetuksena Lapinlahden kunnan Alapitkän muuntoasemalle. Muuntajan siirto hidastaa Alapitkässä jonkin verran liikennettä kuljetuksen aikana 19. lokakuuta. Kuljetuskalustoineen yli 400 tonnia painava muuntaja edellyttää myös tilapäistä tien leventämistä paikka paikoin.

Maanantain aikaisina aamutunteina 19. lokakuuta Korian muuntoasemalta siirrettävä suurmuuntaja saapuu rautatien erikoiskuljetuksena Alapitkän rautatieaseman lähellä olevalle siirtokuormauspaikalle. Saman aamupäivän aikana muuntaja siirretään raskaskuljetusajoneuvon lavetille, jossa se matkaa erikoiskuljetuksena maanteitse Fingridin Alapitkän muuntoasemalle.

Iltapäivän tai illan aikana tapahtuva noin kahden kilometrin mittainen maatiekuljetusosuus ajetaan erittäin hitaasti, mutkien kohdalla lähes kävelyvauhtia. Siirtokuormauspaikan ja muuntoaseman välinen Kinnulanlahdentie (mt 5580) suljetaan tällöin liikenteeltä noin puolen tunnin ajaksi.

Noin kaksitoista metriä pitkä, neljä metriä leveä ja kuuden metrin korkuinen suurmuuntaja painaa kuljetuskalustoineen yli 400 tonnia. Järeä kuorma edellyttää tien leventämistä paikka paikoin. Levennystä tehdään Alapitkässä osalle Kinnulanlahdentietä ja myös tämä saattaa aiheuttaa liikenteelle lievää haittaa jo syys-lokakuun vaihteessa. Tien levennykset ovat osittain väliaikaisia ja ne poistetaan kuljetuksen jälkeen.

Alapitkään siirrettävä 400 MVA 400/110/20 kV muuntaja on ollut aiemmin käytössä Kouvolan lähellä sijaitsevalla Fingridin Korian muuntoasemalla. Korian muuntoasema sai syyskuussa uuden, hyötysuhteeltaan ja kuormitettavuudeltaan tehokkaamman muuntajan. Korian muuntajan siirto on osa Alapitkän suurmuuntoaseman laajentamishanketta. Muuntaja otetaan käyttöön joulukuun puolivälissä.

Projektipäällikkö Patrik Lindblad, 030 395 5137 tai 040 556 9160