- Etusivu /
- Kantaverkko /
- Rakentaminen /
- Rakentamisen vaiheet /
- Suunnittelu
-
- Ympäristövaikutusten arviointi Petäjäskoski-Nuojuankangas
- Ympäristövaikutusten arviointi Järvilinja
- Ympäristöselvitys Isohaara-Raasakka ja Isohaara-Keminmaa
- Ympäristöselvitys Arkkukallio-Furubacka
- Ympäristöselvitys Helsingin kaapeliyhteys
- Oulujoen 110 kV voimajohdon johtojärjestelyjä koskeva ympäristöselvitys (Muhos)
- Ympäristöselvitys Leväsuo-Isokangas
- Ympäristöselvitys Mänttä -Petäjävesi
- Ympäristöselvitys Simojoen johtojärjestelyt
- Ympäristöselvitys Hämeenlahti - Hännilä
- Rakentaminen Imatra - Huutokoski
- Suunnittelu Metsälinja
- Rakentaminen Metsälinja
- Rakentaminen Pohjois-Karjalan verkonvahvistukset
- Rakentaminen Pyhänselkä - Nuojuankangas
- Suunnittelu Siikajoki - Raahe
- Torna - Lautakari johtoalueen leventäminen
- Ympäristöselvitys Torna - Lautakari
-
- Alajärven sähköasema
- Alapitkä
- Elovaara - Pinsiö ympäristöselvitys
- Espoon sähköasema
- EstLink 2
- Forssa–Lieto YVA-menettely
- Ympäristövaikutusten arviointi Hanhikivi 1 -voimajohdot
- Harakkaperä - Isokangas ympäristöselvitys
- Harakkaperä - Isokangas -voimajohto
- Hikiä
- Hikiä–Forssa YVA-menettely
- Hikiä - Forssa -voimajohto
- Hikiä - Orimattila YVA-menettely
- Rakentaminen Hikiä - Orimattila
- Hirvisuo
- Valmistunut Hirvisuo - Kalajoki
- Huutokosken sähköasema
- Ympäristövaikutusten arviointi Huittinen – Forssa 400+110 kV
- Hyvinkää–Hikiä YVA-menettely
- Iisalmi
- Imatra - Huutokoski ympäristöselvitys
- Inkoo
- Isokankaan sähköasema
- Jyväskylä
- Valmistunut Kalajoki - Siikajoki
- Ympäristövaikutusten arviointi Keminmaa - Tornionjoki
- Keski-Suomi–Oulujoki YVA-menettely
- Keminmaan voimajohtojen ympäristöselvitys
- Ympäristöselvitys Kittilänjärvi - Taivalkoski
- Keminmaa–Petäjäskoski YVA-menettely
- Keminmaa - Taivalkoski -ympäristöselvitys
- Koiviston ja Vihtavuoren sähköasemat
- Koivisto - Vihtavuori ympäristöselvitys
- Kontiolahti - Pamilo ympäristöselvitys
- Kontiolahti - Uimaharju ympäristöselvitys
- Koria
- Rakentaminen Koria - Yllikkälä
- Koria - Yllikkälä ympäristöselvitys
- Kristinestadin sähköasema
- Kristinestad - Ulvila
- Lavianvuoren voimajohdon ympäristöselvitys
- Lavianvuoren johtojärjestelyt
- Rakentaminen Lempiälä - Vuoksi
- Liedon sähköasema
- Valmistunut Lieto - Forssa
- Länsisalmen sähköasema
- Länsisalmi–Vuosaari YVA-menettely
- Nurmijärvi
- Olkiluoto
- Ympäristövaikutusten arviointi Olkiluoto 4 -voimajohdot
- Ontojoki - Tihisenniemi -voimajohto
- Orimattila
- Petäjäskoski–Kaukonen–Vajukoski YVA-menettely
- Porvoo
- Ympäristövaikutusten arviointi Pyhänselkä - Keminmaa
- Pyhänselkä - Nuojua YVA-menettely
- Raasakka
- Raasakka-Maalismaan ympäristöselvitys
- Rännärin sähköasema
- Seitenoikean sähköasema
- Valmistunut Siikajoki - Pyhänselkä
- Siikajoki - Raahe -ympäristöselvitys
- Tahkoluoto–Kristiinankaupunki YVA-menettely
- Tihisenniemi–Katerma ympäristöselvitys
- Tihisenniemi
- Tikinmaa–Lavianvuori ympäristöselvitys
- Ympäristöselvitys Uimaharju - Pamilo
- Uimaharju
- Uusikaupunki
- Valmistunut Vanaja - Tikinmaa
- Vanaja - Tikinmaa 110 kV ympäristöselvitys
- Varkauden sähköasema
- Varkaus - Hovinpaikka -voimajohto
- Varkaus–Kontiolahti ympäristöselvitys
- Ventusneva–Pyhänselkä YVA-menettely
- Valmistunut Vihtavuori - Koivisto
- Voimajohtojärjestelyt: Alajärvi, Mänttä, Petäjävesi ja Seinäjoki
- Vuoksen sähköasema
- Vuoksi - Onnela -voimajohto
- Yllikkälä - Huutokoski -voimajohto
- Yllikkälä–Imatra YVA-menettely
Suunnittelu
Voimajohdon suunnittelu ja rakentaminen on lailla säädelty monivaiheinen prosessi. Taloudellisten ja teknisten näkökohtien lisäksi huomioidaan maankäyttö- ja ympäristönäkökohdat.
Maastotutkimukset uuden johtoreitin suunnittelun pohjana
Maankäyttö- ja rakennuslain valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukaisesti voimajohtolinjausten suunnittelussa hyödynnetään ensisijaisesti olemassa olevia johtokäytäviä. Ennen uusien johtojen rakentamista hyödynnetään myös olemassa olevan sähköverkon siirtokyky mahdollisimman tehokkaasti.
Lopullinen uusi johtoreitti ja pylväspaikkojen sijainnit valitaan maastotutkimuksen perusteella. Uusien voimajohtoreittien suunnittelussa haetaan ratkaisuja asutuksen välittömän läheisyyden välttämiseksi. Fingrid lieventää haitallisia maankäyttö-, maisema- ja luontovaikutuksia pylväiden sijoittelulla ja teknisin ratkaisuin (esimerkiksi peltopylväät ja lintujen huomiopallot).
Voimajohtoreittien suunnittelussa Fingrid ottaa huomioon saatavilla olevan ympäristötiedon, yhteensopivuuden alueen muuhun maankäyttöön ja vuoropuhelussa esiin nousseet näkökulmat.
Tavoitteena on minimoida haittavaikutukset yleisen edun ja teknistaloudellisten reunaehtojen rajoissa.