Voimajohtojen kunnonhallinta

Fingridille voimajohtojen kunnonhallinta on jatkuva prosessi. Vuosittain voimajohdoilla korjataan reilut 10 000 erisuuruista vikaa, joita voivat olla vaikkapa löystynyt harus, laho pylväsjalka tai haalistunut hengenvaara-varoituskyltti.

Tarkastuksista kerätään yhteen voimajohtojen tarkastustiedot, jotka kertovat millaisia vikoja eri johdoilla mahdollisesti esiintyy ja missä viat sijaitsevat. Näitten perusteella korjaustoimille suunnitellaan työohjelma, joka kilpailutetaan. Vuositasolla työpaketteja laitetaan kilpailutukseen 10–20 kappaletta koko Suomen alueella.

Urakoitsijan valitsemisen jälkeen urakoitsija saa työohjelman, jossa on kirjattuna työohjelmaan kuuluvat yksittäiset työt. Näiden toteutuminen voidaan urakoitsijan toimesta kirjata edelleen Elviksen myötä käyttöön tulleeseen mobiilijärjestelmään. Idea on, että maastossa voi ladata tiedot mobiililaitteen kautta Elvis-järjestelmään, minkä seurauksena Fingridillä on käytössään lähes reaaliaikainen tietopankki kantaverkon työtilanteesta ja kunnosta.

Uusi järjestelmä sisältää myös oletustiliöinnit töille. Fingridin asiantuntija hyväksyy työt, minkä jälkeen tieto lähtee palvelutoimittajalle, joka voi tämän jälkeen lähettää laskun töistä. Uudella järjestelmällä päästään laskujen ylimääräisistä tarkastuskierroksista eroon.

Suurin yksittäinen etu Elviksen myötä tulevassa uudessa järjestelmässä on tietojen seurattavuuden parantuminen.

Päätuotteet millä yllämainittu toiminnallisuus hoidetaan tulevat IBMltä ja SAPilta.

Lisätiedot:
Mikko Jalonen, kunnonhallintapäällikkö, puh. 030 395 4176