13.4.2022 15.03
19.4.2022 16.00
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

ENTSO-E järjestää tarjousalueselvityksestä webinaarin 21.4.

Eurooppalaiset kantaverkkoyhtiöt sekä eurooppalainen kantaverkkoyhtiöiden yhteistyöjärjestö ENTSO-E selvittävät sähkömarkkinoiden tarjousaluerakennetta. ENTSO-E järjestää webinaarin tarjousalueselvityksestä 21.4.2022 kello 14–16.

Webinaarissa esitetään selvityksen nykytilanne, Keski-Euroopan ja Irlannin sekä Pohjoismaiden marginaalihinnoittelun selvityksen tulokset (Locational Marginal Price). Näiden lisäksi esitetään tarjousalueselvityksen eteneminen sekä tiedottaminen sidosryhmille seuraavan puolentoista vuoden aikana.

Tilaisuuteen voi rekisteröityä täältä >

Webinaariin liittyvissä kysymyksissä voi olla yhteydessä Gjorgji Shemoviin, gjorgji.shemov(at)entsoe.eu.

Niko Korhonen, asiantuntija, Fingrid Oyj
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Tarjousalueselvitys noudattaa eurooppalaista lainsäädäntöä, joka vaatii kantaverkkoyhtiöitä tekemään ehdotuksen vaihtoehtoisesta tarjousaluerakenteesta. Ennen tarjousalueselvityksen toteuttamista, pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt toteuttavat energiaviranomaisten eurooppalaisen yhteistyöjärjestön (ACER) päätöksen mukaisesti marginaalihinnoittelun selvityksen. Selvityksessä jokainen pohjoismaisen kantaverkon 400kV:n sähköasema muodostaa oman hinta-alueen. Näiden selvitysten perusteella ACER päättää tarjousalueselvityksessä tarkasteltavat vaihtoehtoiset tarjousalueet.

Pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden tulee myöhemmin esittää laskelmiin perustuva ehdotus vaihtoehtoisista tarjousalueista ACERille sekä kansallisille sääntelyviranomaisille. Suomen osalta ei esitetä vaihtoehtoisia tarjousalueita. Selvityksen lähtökohta on, että Suomi on yksi tarjousalue ja kaikkialla Suomessa on yksi sähkön tukkuhinta.

Tiedote päivitetty 19.4. ja lisätty rekisteröitymislinkki.